Pavel sepsal svůj příspěvek v dost neobvyklé formě dramatu. Myslím, že podobné zpracování jsme tu za ty čtyři roky asi ještě neměli.
Smíšek: Pipine, co si myslíš o té sektě Vánočníků?
P: Válečníků? Myslíš udatné Dúnadany?
S: Ne, Vánočníků! Ti, co staví sloupy s ukřižovaným člověkem. Mně to připadá jako horší krutost, než ty Slavnosti krve, o kterých vyprávěl ten vyděděný poutník z Haradu. Myslíš si, že se Manwë dívá na Vánočníky s větším odporem, než na Východňany?
P: Manwë? To je kdo? Jo aha, to bude jeden z těch čtrnácti mocných andělů, jak oni se jmenují... Va... Val... Oni se jmenují jinak, když je jeden, než když je jich víc. Jo, o těch jsem jednou četl: Valmaři. Jeden Valar, takže by se dalo čekat, že budou dva Valaři, ale oni to mají schválně jinak. Zrovna jako ten elfí klan, co před Valmary kdysi prchal do Středozemě, aby si náčelník promluvil s Morgothem o svém otci. A co jich půlka cestovala přes moře a zbytek šel radši po souši.
Offscreen: Manwë a Varda se pobaveně usmívají a přitulí se k sobě.
Smíšek (usměje se nad nepřesnostmi): Tak máš jedna mínus. Ale mě by to vážně zajímalo: Valar je přece nebudou soudit podle jejich krutých symbolů, ale spíš podle chování...
P: A to se musí nechat, oni jsou hodně laskaví, mírní a štědří. Je fajn s nimi pobýt na tom jejich Nedělním dýchánku nebo Večeři v Ďžbáně. Škoda, že neznají dvě večeře jako my.
S: A přitom se mezi sebou někdy řežou do krve, kdo by to čekal? Tam na tom ostrově, co má severní a jižní polovinu...
P: Oni se prý dělí na Evánočníky a ti druzí se jmenují... Kvákvá... jo: Kvátočníci. A jedni s druhýma se moc nebavěj, tedy když zrovna nemají v ruce dobře naostřený meč.
S: Je to divný, s ostatními vycházejí většinou dobře, ale mezi sebou...
P: Ale přece musí mít s Eruem něco společného. Dnešní mládež místo "Eruova přikázání" píše e-přikázání, nebo e-víra místo víra v Erua, o které tak hezky zpíval ten černovlasý bard. Takže e-Vánočníci zřejmě znají Eruovy záměry dobře.
S: Anebo si dali do názvu právě to, čeho se jim nedostává. To tak někteří dělaj, víš?
P: Jasně! Pokud se dá věřit tomu cestovateli, co sem do Roklinky předevčírem přišel, pak Bezejmenný přejmenoval Mordor na Říši svobodných.
S: Na tak vážné téma by jistě nikdo nežertoval.
(Ironicky na sebe mrknou.)
Offsreen: Sauron smíchy pustí nehmotu do svých nehmotných kalhot, až se to dozví, tzn. až se Pipin podívá do Palantíru.
* * *
S: Navíc jejich mytologie je zdařilou parodií na skutečné dějiny. Jejich Stvořitel prý stvořil anděly a hmotný svět a pak na něm nechal lidi, aby volili mezi dobrem a zlem. Vyber si: sníš modré jablko nebo to červené?
P: A nejmocnější z jeho andělů se jmenoval Lucifer, tedy Světlonoš, ale když začal ničit dobré dílo ostatních andělů, Fëanor mu zlořečil novým jménem a zazpíval: "Budiž nazván Saaaaaaataaaaaaan: Pokušitel všech."
Offscreen: Rozptýlené molekuly Fëanorova popela se "obracejí v hrobě" - dochází k celosvětovému zemětřesení.
P: Oni hlásají, že se Eru nechal zabít, aby mohl odpustit lidem. Ale vážně, hoří mi srdce, když...
S: Tedy, ne že by Stvořiteli říkali "Eru".
P: Baže. Ale hoří mi srdce, když slyším ten jejich příběh, jak otec velkoryse odpouští synovi, který jeho jmění prohýřil... A že otec ani král, který nechce naprosto pokřivit právo, nemůže nad zločiny mávnout rukou. Pokud nechce viníka potrestat, může za ně zaplatit sám...
S: Ano. Tak krásné mají legendy, a přitom ve znaku něco tak surového. Divní lidi.
P: Jo. Divní lidi.
Offscreen: Eru / Ježíš / Aslan neví, zda se má smát nebo plakat. A Elrond také, zrovna jde kolem.
S: Ale stejně... Není až dojemná ta podobnost mezi skutečností a jejich mýtem? V tom, že na tomto světě každý musí v těžkých časech ukázat, zda zvolí dobro nebo zlo. To jejich přirování o úzké a široké cestě docela sedí.
P: Třeba to autor napsal schválně, abychom skrze báji lépe poznali našeho skutečného Boha...
P+S: Jo!
Koukám, že se s oxymoronem "Vánoce ve Středozemi" vyrovnáváme každý po svém.
OdpovědětVymazatChválím výběr dramatu, jen mi tam na konci chybí ten Eru (no, přesnější by asi bylo Vala) ex machina.
Musím říct, že Pipin mi silně připomíná tátu - ten říká Valar zarytě Valaři ("zahraj mi Vzývání Valarů!")
OdpovědětVymazatTak by mě zajímalo, jak se ti dva vůbec o Vánočnících dozvěděli (a že mají překvapivě dobré informace!)... Zato reálie vlastního světa nic moc!
Musím říct, že takhle pojatá povídka mě hodně překvapila (zvlášť hned den po té Neklanově), to tu opravdu ještě nebylo, ale bylo to moc hezké překvapení. A všechny "offsreen" scény jsou výborné - zvlášť ta poslední. Protože Aslan prostě být musí.
[1]: Bohužel nerozumím.[2]: Děkuju za hezká slova, Aredhel. Ty jsi ta, co harfou přispěla k Míšení světel, že? Je to nepopsatelná nádhera!Pavel
OdpovědětVymazat[3]: To jsem já. Díky moc!!!
OdpovědětVymazat[2]: Jak se o Vánočnících dozvěděli? No, když jsem si přečetl zadání, musel jsem do Středozemě nějak vložit křesťanské zvyky. A nenapadlo mě to jinak, než si vymyslet, že ve Středozemi žije nepočetná skupina (roztroušená po širém světě), která ctí svoje specifické tradice a víru. Možná něco jako pravověrní židé ( https://cs.wikipedia.org/wiki/Ortodoxní_judaismus ) v Česku: většina lidí ví, že existují, i když třeba o jejich konkrétních zvycích toho ví jen málo.Tak s Vánočníky si to představuji podobně. Pavel
OdpovědětVymazat