22/03/2019

Zbraně ve filmové Středozemi II. - Gondor

Zdravím a vítejte u dalšího povídání o výzbroji hrdinných válečníků Středozemě. Dnes se zaměříme na poslední baštu Západu, slovutné království Gondor.

Poznámka: Předem se chci omluvit za špatnou kvalitu použitých fotografií, lepší se mi nalézt nepodařilo.



http://www.postavy.cz/boromir/




Patrně první Gondořan, který se většině fanoušků vybaví, je Boromir. Tvůrci filmu ho vyzbrojili jednoručním mečem se širokou čepelí. Pokud je mi známo, podobný typ mečů byl využíván prakticky po celou dobu středověku. Větší hmotnost a pádnost čepele byla žádoucí, neboť pak se snáze dostala přes brnění nebo látku oděvu. Během renesance pak dochází k zeštíhlování čepele a vzniku kordů.



Boromirův meč je obdařen kroucením zdobenou záštitou. S přihlédnutím k umu dnešních uměleckých kovářů (stále se mi vrací vidina pohrabáče u krbu mé babičky) se podobná metoda zdá poměrně reálnou. Hlavice je hladká a poměrně masivní, takže by celkem dobře mohla vyvažovat čepel. Přesto se nemohu zbavit dojmu, že k dobrému ovládání tohoto meče je třeba opravdu silného bojovníka.


https://www.etsy.com/listing/591036460/boromirs-shield


Boromir je dále vybaven kulatým dřevěným štítem. Je potažen kůží a ve středu a po svém obvodu (tedy v nejnamáhanějších částech) je okován. Asi nejznámějšími nositeli podobného typu štítů jsou vikingové. O této kultuře bohužel mnoho nevím, takže se zde nebudu více rozepisovat.


Hodně mě zaujalo zdobení kolem puklice ve středu štítu. Jak se zdá, zobrazuje dvě ratolesti a sedm hvězd. Možná parafráze na gondorskou zástavu (tedy strom se sedmi hvězdami)? Každopádně mi to přijde trochu jako plýtvání prací, pod nárazy protivníkovy zbraně by se podobný reliéf dříve či později musel zničit.

(Zcela upřímně, dokud jsem si nezačala hledat materiál pro tento článek, o existenci tohoto reliéfu jsem neměla tušení. Všiml si toho ve filmu vůbec někdo?)


Jak se zdá, podle Boromira se dá dobře posuzovat gondorská jízda, jejich meče jsou velmi podobné, ne li identické.

http://wiki.lindefirion.net/GondorWarcraft





Nelze opomenout ani druhého z bratrů, tedy Faramira. Opět se setkáváme s obdobným typem jednoručního meče se širokou čepelí. Záštita je výrazně jednodušší, přesto i zde najdeme drobnou rytinu znázorňující orla. Další z detailů, kterých si nevšimnete. Napadá někoho z vás, jaká je spojitost mezi Faramirem a orlem? Mě žádná.
Opět si můžeme všimnout masivní hlavice, tomuto meči bych vyváženost docela věřila.





V případě Ithilienských hraničářů bohužel nemám k dispozici žádné detailnější fotky výzbroje(což jen dokazuje, jak skvěle ovládli umění maskovat se), ale z téhle jedné (a z mnoha dohadů) usuzuji, že byli vybaveni kratšími jednoručními meči, aby je v pohybu příliš neomezoval lesní podrost. Zároveň mi k nim sedí hbitější styl boje, rychlé výpady a řezy na odhalené části protivníkova těla, takže by jejich zbraně musely být dobře vyvážené a dostatečně lehké.




Mám-li pokrýt veškeré gondorské bojovníky, nesmím zapomínat ani na pěchotu a obránce hradeb. Ti byli vybaveni dlouhými kopími. Podobné zbraně provází naši historii od pravěku po raný novověk. Stačí jen vzpomenout na švýcarské žoldnéře, kteří během třicetileté války šířili děs se svými několikametrovými píkami. Kopí se dá velmi dobře využít ve větších bitvách, neboť nevyžaduje tolik prostoru pro nápřah a řada kopiníků snadno obstojí i proti jezdectvu.


Docela ráda bych tato kopí viděla detailněji, z tohoto pohledu se mi totiž zdá, že jejich hroty, připomínající čepele kratších mečů, jsou blízko ratiště perforovány (podobně jako hruška Andúrilu), což sice zbraň může odlehčit, ale zároveň bych se obávala jejího zlomení.


Pěší bojovníci jsou dále vybaveni obdélníkovými, po kratších stranách zaoblenými a okovanými štíty. To ještě lépe posiluje odolnost podobného oddílu v obraně, semknuté řady štítů s vpřed trčícími kopími bývalo skutečně těžké zdolat. Nicméně pro boj muže proti muži mi skoro připadá lepší štít zahodit a chopit se kopí oběma rukama (tohle je jen můj osobní názor slabé ženy a gondořané by se mnou možná nesouhlasili).

Na štítech je umně vyveden znak Gondoru, bílý strom. Malování znaků na štíty je známo již z dob křížových výprav, kdy si je vojáci zdobili znamením kříže (v těchto znameních mají svůj původ erby). Skutečně nevím, zda ta hvězda na štítu muže vpravo v popředí je insignie velitele jednotky, nebo vodoznak (jak říkám, fotek je málo).


Pro dnešek se s vámi loučím a těším se na příště, kdy se zaměříme na zemi Pánů koní.

9 komentářů:

  1. Já jsem vlastně ani nevěděla, že mě tak zajímají zbraně. Tohle jsou hrozně zajímavé články.

    OdpovědětVymazat
  2. To je úžasné,doporučím kamarádce

    OdpovědětVymazat
  3. [1]: Děkuji. Já taky nevěděla, že mě zajímají zbraně, dokud jsem nezačala šermovat. Od té doby se v každém zámku či muzeu nejvíc těším do zbrojnice [2]: Mockrát děkuju.

    OdpovědětVymazat
  4. Skvělá rešerše! :) Jinak obecně líbí se ti v PP filmové zbraně? Právě i z praktického hlediska?

    OdpovědětVymazat
  5. [4]: V PP to, myslím, ještě celkem jde. Je tam pár detailů, o kterých se dá polemizovat, ale zatím mi připadá, že to jsou spíše výjimky. Hobit mi v tomhle přijde daleko horší.

    OdpovědětVymazat
  6. [5]: Hobit je tak celkově horší.

    OdpovědětVymazat
  7. Faramir a orel? Co takhle připomínka Thorongila? V lepším případě po něm podědil jen meč, v horším... Jedné noci se po letech, nikým nezpozorován, objeví Thorongil v ložnici Finduilas a pak zas tiše zmizí. A Eowyn to vlastně nevědomky poznala Při pohledu zvenku: Tahle konspirační teorie je docela známá, takže vtípek filmařů?

    OdpovědětVymazat
  8. [8]: Páni... nebudu lhát, tohle by mě nenapadlo.

    OdpovědětVymazat