15/01/2018

Středozemské rozhovory - Katka Schwarzerová - III.

A poslední část :-)


P: Jak vznikl nápad na tvou první píseň - Elfí píseň (http://pisnestredozeme.cz/song?songid=33). A proč nemá oficiální nahrávku, když je to jedna z těch starších?

K: No, já si hlavně nejsem úplně přesně jistá, jestli Elfí píseň je úplně ta první. Je to jedna z prvních. Elfí píseň by měla vyjadřovat takovou tu radostnou náladu při večerní slavnosti, kdy se tancuje kolem ohně, svítí měsíc a tak dále. Takže to je to, co mi bylo na elfech sympatické.

I: Mně to vždycky nejvíc připomínalo pasáž z knihy, kdy tři hobiti odcházejí z Kraje, jdou do Rádovska a potkají Gildora a tu jeho společnost. A teď jsou unešení těmi elfy, tou nádherou, těmi světly a tak.

K: Ano, tohle určitě byla inspirace. Ale i v Hobitovi lze nalézt pasáže, kdy trpaslíci přicházejí k elfské slavnosti. Elfská slavnost je prostě pojem.

I: Frodova píseň (http://pisnestredozeme.cz/song?songid=35), jednu dobu absolutně nejúspěšnější skladba na Písních Středozemě, jak vznikala, co tě k ní vedlo? A je pro tebe něčím speciální?

K: Frodova píseň je píseň, kterou jsem psala jednou v létě večer. Bylo to po takovém tom horkém dni, kdy vychládá země, zapadá slunce a je to takový ten emotivní okamžik. Ta písnička se vztahuje k téhle době, kdy Frodo už musel vědět, že přijde někdy nějaký podzim, kdy bude muset opustit Kraj a tak dále.

P: A koho napadlo zakomponovat do Imladris (http://pisnestredozeme.cz/song?songid=4) elektrickou kytaru?

K: Já si myslím, že to bylo moje osobní přání, kterého se okamžitě zhostil Aho a zhostil se ho vynikajícím způsobem. Takže já jsem vlastně jenom mohla říct "chtěla bych elektrickou kytaru v Imladris" a mám ji tam. Úžasně nahranou.

I: A Moria (http://pisnestredozeme.cz/song?songid=49), jak vznikl nápad na tuhle písničku?

K: Moria se vztahuje právě k té pasáži, kdy Společenstvo prochází Morií a Gimli vzpomíná na to, jak Moria vypadala, jak by měla vypadat a vlastně vyjadřuje smutek spojený s nadějí, že to bude všecko jinak, jednou.

I: A Středozem II (http://pisnestredozeme.cz/song?songid=7) ?

K: No, Středozem II, to je právě jedna z těch písniček, o kterých jsem mluvila předtím. Já jsem ji nepovažovala za nijak speciální, prostě Středozem II, která pojednává o událostech popisovaných v Tolkienovi. Pak mě tahle písnička hodně překvapila, když jsme ji začali hrát se skupinou. Najednou se z toho vyloupla písnička, která má takový ten španělský drive a to jsem rozhodně předtím nezamýšlela. Vojta to podpořil svojí úžasnou kytarou a vznikla z toho úplně speciální píseň, hudebním zaměřením stojící mimo všechny ty ostatní písničky.

P: A ve zpěvníku je napsané, že ji zpívá Peregrin Bral. Že popisuje vlastně i to, co se děje Frodovi a Samovi a přitom se zdá, že o tom nemůže vědět, protože v tu chvíli o nich nic neví.

K: My jsme v tom zpěvníku totiž nechtěli uvádět přímo autory písniček, takže se tam uvedl fiktivní autor, který mohl tu písničku zpívat, a moc jsme to neřešili.

P: My jsme právě nad tímhle debatovali vážně dlouho

I: Rozebírali jsme to slovo ji slova, co znamená která pasáž, k čemu se vztahuje a tak.

K: To rozhodně nebylo psané jako píseň, kterou zpívá Peregrin Bral, to je prostě obecná filozofická píseň.

P: Takže to prostě vyšlo, že on by tak jako mohl…

K: Ano.

I: Máš i dvě hobití písničky. A jak vznikly ty? Skládaly se ti dobře? Protože třeba my jsme se pokoušely o hobití hospodské písničky, zatím z toho vzešla jedna vyloženě žalostná, jedna taková jako letní, jedna, která měla být radostná a teď vypadá spíš tragická a jedna, která zoufale nemá hudbu.

K: S veselými písničkami je obvykle velká potíž. My jsme v Poetickém Společenstvu měli jednou takové dilema, že všechny naše písně jsou velmi zádumčivé. A ono to nedělá dobrotu. Hlavně na koncertech to nedělá dobrotu, protože jak už jsem říkala, jednou ti lidé usínali, nebo odcházeli. A složit veselou, skočnou píseň, to je hrozně těžké. Ale složit hospodskou píseň, to není nic složitého. Stačila jedna od Petra, jedna od Katky a já jsem také měla jednu, to bylo to u Břečťanu.

P: Když tak se dá říct, že ti, kdo jí zpívali, měli o pintu víc.

K: I proto je to jednoduché.

P: O trpaslících, elfech a dámské přízni (http://pisnestredozeme.cz/song?songid=188) je taková velice neobvyklá píseň. Jak tě napadlo něco takového?

K: No a čím je neobvyklá?

P: Je taková poťouchlá a dělá si legraci z jiné rasy.

I: Že je to spíš recitativ, do kterého běží hudba.

K: Je to taková klasická kramářská píseň, kdy to vlastně na trhu pěvci zpívali, ukazovali do toho obrázky a dokumentovali tak příběh. Ale to není speciální píseň, to je prostě píseň, kterou jsem odpovídala na píseň Trpaslík (http://pisnestredozeme.cz/song?songid=79) od Jitky Žídkové. A myslím, že není moc poťouchlá. Naopak tam ten trpaslík přece vystupuje jako velký diplomat, který dokonce zachrání hejska od lynčování. Jenom si o něm myslí svoje.

I: My máme s touhle písničkou vlastní zkušenosti. Jednou nám na naši oslavu Volání Rádovských přijel zahrát Laeg. A hrál mimo jiné právě tuhle písničku. "Botičky má zakroucené a na zádech loutnu". A teď tam seděl ten Laeg, měl zakroucené botičky, v ruce kytaru a zpíval.

I: A měli jsme tajný tip na tvoji nejhlouběji hlasově posazenou píseň Noční déšť, kterou prý odmítáš hrát na koncertech. Budeš ji někdy hrát?

K: Jak víte, že je nejhlouběji hlasově posazená, když od ní neexistuje žádná nahrávka?

P: No, to jsou ty tajné zdroje. Máme tajné informátory

K: Tak na to se budu muset podívat, jestli je nejhlouběji posazená. Ale tahle písnička ještě není zpracovaná. My se ji budeme snažit také někdy nahrát. Ale těch písniček je strašně moc, to se nedá stihnout všechno najednou.

I: Můžu se zeptat, co si myslíš o mladé generaci fanoušků Tolkiena?

K: Já se neodvažuji myslet si nic. Já jsem ráda, že existují pokračovatelé, jenom doufám, že čtou. Doufám, že čtou.

I: Samozřejmě, vždycky. A na závěr, mohla bys říct posluchačům této nahrávky nějakou zprávu, nějaké své životní heslo, motto, zásadu, něco do světa. Podělit se o svá moudra.

K: V textu Tolkiena je jedna taková pasáž, kdy si Frodo stěžuje Gandalfovi, že by nechtěl žít v takto rozbouřených dobách, že by chtěl žít v nějakých lepších, a Gandalf mu říká: "To by chtěl každý, kdo se takového času dožije. Ale o tom my nerozhodujeme, my rozhodujeme jenom o tom, co uděláme s tím časem, který nám byl dán". A to je hrozně hluboké moudro a toho se snažím držet. Nestěžovat si, ale použít to, co máme. Ten krátký čas, který tady máme.

I: Loučíme se a děkujeme za rozhovor.

K: Taky děkuji.

I: A loučíme se také s posluchači rádia Středozem a těšíme se na slyšenou u nějaké další nahrávky.

1 komentář:

  1. Super rozhovor, všechny tyhle písničky mám moc ráda, obzvlášť O trpaslících, elfech a dámské přízni, ta je prostě skvělá

    OdpovědětVymazat